August 26, 2009

Niat

dalam islam, niat itu penting
kalau niat jahat, namun tidak buat, belum kena samannya
kalau niat baik, namun tidak buat, sudah dapat komisyennya
untung bukan?

namun ada syarat penting
bahwasanya niat itu tidak menghalalkan cara
tidak sama sekali
dan tidak akan

ini kisah lain
ini kisah niat hati aku

sering kini,
niat aku selalu berubah-ubah
asalnya niat aku sendiri
tiba-tiba akan berubah untuk pihak lain

semacam virus
mengubah-ubah sistem asal badanku
menjadi tidak menentu
haru-biru

bukan apa,
sehinggakan amalku,
kadang-kadang aku rasa niatku bukan untukNya
namun untuk dia

ini masalah besar
masalah niat
niat itu asas segalanya
rosak dan punah asasku
maka rosak segala sesuatu

ya Tuhanku,
tolonglah hamba mu ini

----

sekarang, demi siapa aku tulis entri ini?
niat asalku apa?
argh.
(sedih sendiri)

No comments:

Post a Comment