September 17, 2009

Hampir Tamat Suatu Permulaan Yang Indah

hari ini, masih puasa
hari ini, masih perlu berbuka
hari ini, bukan lagi minggu ketiga
hari ini, hari berpuasa tinggal dua

aku tidak rasa gumbira
aku tidak rasa suka

malahan, hati ini sedih
kerna kurangnya amal di hari yang sudah

dahulu, hari raya itu amat dikira tempoh tibanya
namun tidak kini. itu semua bukan lagi yang diimpikan

terawih kemana, solat jemaah kemana
semua jadi angan-angan
rugi

buat umat islam sedunia
buat umat islam yang berpuasa sahaja
aku ucap selamat menyambut hari raya
aku ucap guna belog ini sahaja

pakcik, makcik, akak, abang, adik kecil
selamat jalan-jalan, moga hati-hati
selamat raya aidilfitri
ucapan dari hati ini

buat aku?
itu semua tidak bererti
aku rela begini
aku pilih jalan ini

cuma puasa dan pahalanya yang dirindui
salam akhir ramadhan

wassalam

No comments:

Post a Comment