November 19, 2009

tentang masa

kata orang masa itu emas
kata aku masa itu bikin lemas

kata orang masa tidak menunggu
kata aku masa tidak pernah cemburu

kata orang masa itu sangat berharga
kata aku masa itu tidak boleh di timbang kira

masa
tik tok tik tok

dalam teori kewujudan masa
albert einstien pernah bertutur bicara
dia beranggapan, masa boleh dikaitkan dengan tenaga
dan tenaga itu sentiasa ada
dulu, kini, dan selamanya

ikut tutur lidahnya itu
kita berkemungkinan untuk pulang ke masa lalu

mungkin ya
mungkin tidak

jika dan jikalau
diriku mampu untuk ke masa lampau
ingin aku perbetulkan amalku
ingin aku selamatkan hatiku

namun begitu
jangan dibuat mimpi yang menipu

hidup aku adalah pada masa kini
hidup aku adalah pada saat ini

yang dahulu, jadikan pedoman
yang kini, jadikan amalan
yang akan datang, jadikan impian

tammat


---
aL

1 comment: