October 30, 2009

khutbah jumaat

ops. ops. bukan aL yg mahu bagi khutbah, cuma aL mahu kongsi sesuatu mengenai khutbah jumaat ini.

perihal yang mahu aL keutarakan hari ini adalah 'perempuan digalakkan untuk mendengar khutbah jumaat/raya', pesan Rasulullah. namun, terdapat hadis Rasulullah yang menyatakan bahawa perempuan lebih digalakkan untuk solat dirumah kerana itu lebih baik buat kaum wanita. pesan Rasulullah, mereka digalakkan ke khutbah jumaat/raya kerana pada zaman dahulu tiada media eletronik, melainkan berkumpul di masjid.

“Daripada Ibnu Umar Radhiallahu ‘anhu katanya: Bersabda Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam: “Janganlah kamu tegah perempuan-perempuan kamu pergi ke masjid sedangkan di rumah mereka adalah lebih baik bagi mereka” (Hadis riwayat Abu Daud)
sumber: pautan

aL terbaca perihal ini diri sebuah buku. maaf, aL sudah lupa tajuknya.

apabila difikirkan kembali, bagaimana dengan zaman masa kini? adakah perkara sebegini masih praktikal? adakah terdapat suatu ruangan khas untuk wanita duduk dan mendengar khutbah?

“Adalah disunatkan (mustahab) bagi perempaun tua hadir menunaikan sembahyang Jum‘at (ke masjid) dan makruh bagi perempuan muda hadir pada semua sembahyang yang berhimpun (bercampur) dengan lelaki kecuali pada sembahyang hari raya” (Al-Majmu‘: 4/405)
sumber: pautan

No comments:

Post a Comment