October 08, 2009

perang


- aizat : kau dan aku

isu perang-perang.
semua makin hangat dengan isu indonesia-malaysia.
mahu tembak sana sini.
tembak sesama sendiri.

itu perihal semasa.
itu isu dua dunia.

tapi hari ini aku mahu ungkit perihal terpendam.
iaitu perihal perang antara kumpulan A dengan kumpulan B.
yang asalnya kumpulan ini satu, namun berkehendakkan dua.

si A dikatakan humban papan pada B
si B dikatakan tampal kertas keramat pada A

aku tidak tahu perihal jalan sebenar cherita ini
cuma, aku tidak suka akan hal sebegini

sekumpulan itu dikatakan berlagak dengan ilmunya
sekumpulan sebelah pula dikatakan menutup matanya

benar atau tidak, aku tiada jawapan jelas
namun, isu-isu sebegini sudah mampu buat akal ini panas

dari seberang sini, A dikatakan angkuh dengan ilmunya
namun, adakah kenyataan ini ada benarnya?

yang di seberang sana, aku tidak mampu capaikan
cuma aku harapkan tidak seperti yang dikhabarkan

pesan aku,
yang berilmu, seharusnya semakin rendah tunduknya
yang tidak mahu berilmu, jaga fikiran, jaga kehendaknya
pilihan itu di tangan kamu-kamu sendiri
usah berkata hitam, mahupun kamu lihat kelabunya

pesan aku,
jikalau salah itu benar
usahlah di perbesarkan
bantulah ia
betulkanlah ia

pesan aku,
jika tangan mu tidak mampu
lakukanlah dengan suara mu
jika suara mu tidak mampu
lakukanlah dengan hati

manusia itu bukan lengkap
mereka cuma terbaik
bukannya sempurna

sedih hati aku
bila menjadi dua yang asalnya satu
walaupun pada hakikatnya mereka sabahat
namun kian terbelah dipahat

sedih
perang sebegini buat aku sedih
astaghfirullahalazim

dalam doa ku
moga yang dua kembali satu
moga yang kini kembali seperti dahulu

tammat

----

*dia menitis hari ini. semua kamu-kamu-kamu punya pasal. mahu kena rotankah kamu semua ini? nakal sungguh.

1 comment:

  1. Anonymous8/10/09 20:22

    salam. pernah dgr cerite keldai, ayah dan anak? huhuhu

    ReplyDelete