October 13, 2009

tegur mama



mama tegur. mama kata abang dah berubah, dan aku bila lagi?
mama kata, *dia sudah tunjuk belangnya
mama kata, *dia sudah kembali menjadi yang asalnya

...

betul kata mama,
memang begitulah abang pada mulanya
*dia asalnya memang pandai
*dia asalnya memang rajin
*dia asalnya memang seorang yang penuh semangat
*dia terus maju ke hadapan, tanpa mahu disekat dek perihal remeh

mahu aku teruskan lagi?
sumpah, tak larat.

mungkin pernah perlahan
namun, kini *dia kembali
kembali pada peribadi uniknya

...

tapi, aku?
beginilah
sejak kecil, setinggi secuit
aku tidak pernah berubah

sejak kecil,
aku sering menyatakan diriku seorang karyawan
seorang pelukis,
seorang artistik
oh, namun bukan pemuzik

bagi aku
hidup artistik memang tiada tetapnya
semunya yang dikatakan, adalah seni
semuanya yang dibuat, berdasarkan perasaan hati

bagi aku
hidup seorang artistik itu mesti abstrak
tiada yang tetap
tiada aturan yang lengkap

...

namun aku salah
hidup begini banyak masalah

hmm.
ingin aku berubah sepertia *dia
namun, ianya impian tanpa usaha

argh!

hidup, boleh aku mula semula?

1 comment:

  1. hidup xleh bantu. diri sendiri je yg boleh bantu.. betul, x tipu.

    ReplyDelete