October 01, 2009

salah ke? maaf. saya tak suka.

buat kali kedua
aku terbuka telinga
dan buat kali kedua
mulut dan hati ini ingin benar berbicara

namun itu tidak perlu
kerna mereka tahu aku punya hati batu
mungkin lain bunyinya nanti
kalau aku tak berhati-hati

*dia tidak berlaku pelik
malah, jauh lagi jelik

mungkin, sudah sifatnya manusia
ada yang berbunga, namun tengik baunya

*dia mengajak untuk beramal bersama
namun langkahnya lain dari temannya
temannya tidak berlaku sedemikian
namun, adakah itu petanda *dia tersalah jalan?

tup tap, ding dong
dia kene cop hidung 'mancong'

hish. panas telinga kecil ini
mendengar kata busuk yang tak pasti

apakah, mereka ini jelik benar dengannya?
adakah, mereka ini pantang benar dengan perubahannya?
kenapa? cemburu?
atau, sekadar melepaskan nafsu?

jika mereka tidak mahu turut serta
usah berkata tentang perkara yang samar
kerna perihal hati itu, hanya Tuhan yang tahu
bukannya kita, yang hanya berpangkatkan hamba

diri ini sedih dengan perilaku begini
bukan apa
aku yang patutnya lebih dalam lukanya
tidak pula melempar batu hitam ke arahnya

aku doakan mereka akan berubah hati
aku doakan *dia lebih tabah menempuh dugaan ini
insyallah

ingat. aku juga tidak sempurna

----

terdapat pelbagai kaedah untuk cuba mengajak kepada kebaikan. apa salahnya menggunakan teknologi? malah, bukankah kita lebih maju jika dibandingkan dengan mereka yang tidak mengambil peluang ini? namun, kedua-duanya tidak salah. masing-masing ada cara tersendiri.

kamu tidak mahu ikut. tidak mahu pergi. maka usah bekata hitam. senyap. mungkin kamu yang rugi. tiada siapa yang pasti. betul bukan?

wassalam.

3 comments: