October 17, 2009

rama-rama




rama-rama
asalnya dari ulat biasa
ulat yang hidupnya di atas daun rapuh
menghitung waktu untuk berubah

rama-rama
asalnya dari dalam kepompong keras
keluar, berubah kepada sesuatu yang bernas
mampu terbang pantas

namun,
itu rama-rama
dan aku hanyalah manusia
tiada keupayaan untuk berubah rupa

berubah menjadi lebih berharga
berubah menjadi lebih bertenaga

dia sudah berubah

dia mudah saja bertukar jiwa
kini, sudah punyai orang seterusnya
apakah tafsiran baginya perihal semua ini?
apakah ianya sekadar masa untuk dipenuhi?

aku?
entah bila

*senyap*

tidak mengapa
aku biar kekal disini
di tapak yang lama
bukan apa
kerna disini tiada buruknya

biar aku jadi kepompong
berguna dikala diperlukan
kemudian ditinggalkan

rama-rama
aku hanya manusia

1 comment:

  1. manusia xkn berhenti berubah sampai dia mencapai tujuan hidupnya. myb u're already reach urs?

    ReplyDelete