July 19, 2009

Bersalaman Lain Jantina

idea ini mula dari belog ini (pautan).

bersalaman. bukankah itu perbuatan yang sungguh baik. namun, ia tetap ada hadnya. dulu aku sering keluar bersama teman-teman. ke bandar. ke luar bandar. untuk berjumpa orang -- kawan, dan lawan.

namun, tiap kali aku bertemu rakan baru, mereka menghulurkan tangan untuk bersalaman. kononnya tanda mesra. tapi, aku risau kerana mereka itu semuanya bukan muhrim aku. sudah pasti ianya berdosa. aku sedar, tetapi aku buat-buat buta dan 'cool'. pada fikiran aku, takkan tak mahu aku sambut tangannya, nanti malu pula si dia.

tapi itu salah. kita patut jaga aurat dan sentuhan dengan bukan muhrim ini. ops. perihal kecemasan dan tangan-tangan pakar perubatan tidak mahu aku bising-bisingkan disini. aku tidak mahir bab yang itu.

kini, aku cuba untuk simpan tangan aku. aku balas dengan senyuman. aku harap si dia faham.

malangnya, aku jenguk dan telek tangan orang lain. makcik-makcik dan kakak-kakak. mereka dengan selamba sahaja bersalaman dengan kenalan lelaki aku. bertudung, beranak tiga, dan sudah hampir akhir usia.

adakah hukum ini tidak diaplikasikan bila kamu semakin tua?
adakah kamu berkata 'alahai, takpe..'
adakah itu tanda hormat?

biar apa pun, aku sudah bina pendirian aku. cuma, bila yang tua hulur, aku rasa kekok kerana mungkin dia akan malu jika aku tidak sambut tangannya. bagaimana? dengan pakcik aku? dengan sepupuku?

bagaimana harus aku jelaskan pada mereka?
kini, aku terus senyum sahaja. aku harap mereka dapat akalnya kenapa aku berbuat begitu.

senyum itu sedekah. tengok, aku bukan sahaja jaga sentuhan aku, malah bersedekah pula.
*senyum*

1 comment:

  1. Anonymous19/7/09 07:46

    Sesetengah orang, tangannya diangkat dan letak di dada (bawah leher), kemudian senyum.

    Tidak perlu dijelaskan. Kalau kamu tetap pendirian (dan istiqamah), sudah tentu mereka faham :)

    ReplyDelete