July 12, 2009

Dah Kawin Ke Belum?

maaf. banyak hari aku tidak mengemaskini belog ini. bukan malas. cuma, aku tidak mahu bebel-bebel perihal harian. belog ini bukan diari harian aku. belog ini untuk aku utarakan idea-idea dari segumpalan neuron dibadan ini.

aku banyak memerhati sejak kebelakangan ini. Dan pastinya, perihal ini sudah lama aku jeling-jelingkan dan cuba rumuskan.

hari ini, aku ingin berkongsi pendapat. Berkongsi idealogi. Bukannya berkongsi Maggi, atau choki-choki. Dan bukan juga berus gigi. Itu menggelikan dan kotor.

apa, kamu-kamu tahu akan perihal remaja berpegangan tangan? berpelukan? bercumbuan?

semua ini boleh aku tenung dan jeling di seluruh pelusuk kuala lumpur ini. Oh ya, sebelum aku merepek panjang, ingin aku tegaskan yang aku maksudkan adalah remaja yang beridentitikan islam pada kad pengenalan mereka.

apakah mereka sudah lupa agama? lupa pada laranganNYA? itu semua persoalan yang sering timbul di pucuk akal mentahku.

bertudung rapi, cantik, anggun, kemas, menawan. si lelaki, segak, bergaya, tampan dan bertutup kepala. bukan songkok atau kopiah. tetapi topi. namun, hari ini aku bukan berkata tentang pemakaian. tetapi akhlak.

tidakkah mereka berasa malu, membawa nama islam itu pada seluruh dunia, namun kelakuannya sungguh bercanggah dan menyimpang dari ajaranNYA? apakah, islam itu mereka yang punya? apakah, balasan dosa itu mereka yang tentukannya? aku bingung dan tertanya mengapa.

mungkin, dalam anggapan aku, mereka sudah bernikah. halal untuk bersentuhan kulit antara bukan muhrimnya. namun, tidak kelihatan dimataku cincin kahwinnya. surat nikahnya. atau apa sahaja yang membukti bahawa mereka itu tidak berkelakuan luar adatnya. umurnya kelihatan muda. berbelas-belasan. namun, sudah berlagak puluhan. atau berlagak seperti, perempuan atau lelaki itu adalah miliknya.

sesungguhnya, orang pernah memandang si perempuan bertudung sebagai perempuan yang dihormati. yang menjaga maruah dan tatasulilanya. namun tidak kini. ramai yang bertutup rapat. keliling kepala dan leher. namun tidak boleh dihormati kerana mereka sendiri tidak menghormati maruah mereka. dijaja. dijual murah. malah, ada yang diberi percuma.

aksi berpeluk-pelukan yang menjengkelkan. pada pendapat aku, lagaknya lebih 'mesra' berbanding mat salleh. dimanakah letaknya agama mu? maruah mu? malu mu?

aku malu. malu dengan agama lain yang mengatakan orang islam itu sendiri yang merosakkan agamanya. yang pusing arah dari haluannya. yang berkata agamanya suci dan agung, namun diri sendiri yang busukkan agamanya.

ini baru remaja. aku belum sentuh yang tua. dalam perihal agama dan akhlak, umur bukan penghalang.

muda. tua. sama sahaja. jangan buat endah tak endah. takutlah pada keESAan NYA.

itu semua, aku yang dulu.

kamu bagaimana?

No comments:

Post a Comment