July 02, 2009

Anak Mama atau Anak Ayah?

aku mulakan entri kali ini dengan satu persoalan.

aku Anak Mama atau Anak Ayah?

Bukan apa, sering kali aku terdengar dari perbualan rakan-rakan sekeliling aku perihal 'kamu anak siapa' ini. Jangan kamu salah anggap, kerana semestinya aku mestilah anak kedua ibubapa aku, namun begitu, aku berpihak pada siapa, atau lebih rapat dengan yang mana. Itu yang aku persoalankan.

aku Anak Mama
adakah aku anak mama, kerana mama yang melahirkan aku? yang menyusukan aku? yang berpeluh dan bertarung nyawa ketika melahirkan aku? sesungguhnya, banyak keputusan aku adalah dibawah pengaruh mama. aku acap kali akan bertanya akan mama, dalam membuat keputusan aku.

keluar membeli-belah. ke pasar. berkongsi perasaan dan masalah. adakah semua itu bermaksud aku anak mama?

aku Anak Ayah
ayah adalah tempat aku mengadu perihal kewangan. perihal pelajaran. perihalan setia kawan. ayah sering membelikan aku hadiah, dikala dia pulang dari luar negara atau sekadar ke pulau-pulau di malaysia.

ke majlis makan malam, perkahwinan atau sebagainya, aku akan ikut ayah. kemana dia pergi, disitulah aku. perihal logik dan hal semasa, aku akan bertanyakan pada ayah.


sesungguhnya, adakah perbuatan diatas itu membuatkan aku lebih berpihak kepada mama? atau kepada ayah? atau aku bukan kedua-duanya?

aku tanya semula, aku anak siapa?

3 comments:

  1. i anak ayah!

    :)

    ps; thanx coz approve me on ur fb. ur writing is awesome!

    ReplyDelete
  2. owh. anak ayah rupanya kamu. kenapa kamu cakap kamu anak ayah?

    eh, saya dah buang fb lama saya. macam mana kamu kata saya 'approve' kamu? bila?

    ReplyDelete
  3. i anak ayah sebab... errr...
    ayah tak pernah marah i compared to all my siblings. *anak emas*.

    hehehe.

    i sent u a testi on fb just now. how come u bleh cakap u tade fb?

    ReplyDelete