July 21, 2009

Tanggapan Ortodok? Buang tabiat?

saya ade terserempak belog seorang wanita. dia baru sahaja mula bertudung. maksud saya, sejak kecil, dia sudah pandai bertudung, cuma ada pasang surutnya. ikut suka hati. namun, tidak sekarang.

dia ada bercerita, dalam proses untuk bertudung secara keseluruhannya, dia melalui pelbagai tohmahan. ada mulut-mulut yang berkata itu hanya luaran, ada yang berbicara itu hanyalah angan-angan, ada juga yang bertutur kata yang dia hanya tunjuk-tunjuk alim sahaja.

alhamdulillah, dia mampu tempuhi dugaan itu. syukur alhamdulillah.

namun, apa yang tergerak di hati saya tentang mulut-mulut yang bertutur itu. bukankah kita sepatutnya menolong dan menyokong manusia yang berbuat kebaikan? bukannya dengan berprasangka buruk, malah cuba menjatuhkan kelakuan baik beliau?

mungkin, sedari berkenaan pada awalnya hanyalah untuk suka-suka. kita tidak tahu niatnya. namun, kita seharusnya mendorong beliau untuk meneruskan perbuatan baik itu, bukan?

sepatutnya, kita sentiasa berdoa supaya hatinya dibuka dan mendapat rahmat untuk terus bertudung.

alahai. kamu kata dia hanya hangat-hangat tahi cicak. tapi kamu, bertudung, bertutup aurat, namun hati kamu dimana? sekadar berhias? untuk menarik perhatian si lelaki?

fikir-fikirkan, dan renungkanlah.

2 comments:

  1. tol3...
    cemane la org yg baru bertudung nak bersemangat kn?
    saya pun penah alami mende camtu...haih...

    ReplyDelete
  2. itu la pasal. bingung mereka dibuatnya.

    ReplyDelete