June 24, 2009

Tentang Dunia


Wahai dunia yang fana
Apa sudah terjadi kepada mu?
Aku utarakan soalan-soalan ku buat manusia
Yang banyak dan merata dia muka bumi ini

Kenapa kau sanggup berlagak hitam?
Membunuh-bunuh, dan merejam?
Itu semua pada ku, sangatlah kejam

Wahai saudara ku di tanah aman
Tidakkah kau sedar akan perihal semasa?
Teman agama mu kini sedang penat
Penat melawan jentera dari duit bayaran mu

Aku bukan ahli agama
Dan aku bukan para ilmuan
Namun, hati aku terang-terang sedih
Melihat saudara agama ku, dibakar dan pedih

Berita jam lapan di siaran tiga
Ada seorang anak kecil yang seperti mati hidup semula
Dia di bom oleh lawannya
Dengan bom Fosforus yang bahaya nya amat nyata

Dengan lima belas pembedahan
Satu demi satu, untuk bersihkan kulitnya yang terbakar
Terbakar oleh debu Fosforus itu
Yang aktif jika bertemu cecair

Kini, dia kembali berdiri
Namun, mampukah hatinya kembali?
Kembali mempercayai manusia lain
Yang dulu cuba mengambil nyawanya.

Sedih
Hati aku pedih

2 comments:

  1. Anonymous25/6/09 00:13

    wah. bgs lah this sajak.

    ReplyDelete
  2. Wah. Belum tidur? Apa pun, terima kasih kerana membaca dan komen. :)

    ReplyDelete