June 26, 2009

Tudung - Tanda Apa Buat Mu


Semalam aku jenguk-jenguk belog Galfrenzzz ini lagi. Banyak aku baca-baca. Kemudian, aku baca disini (pautan). Perihal pemakaian tudung. Aku ingin petik kata-katanya, buat tatapan kamu semua. Katanya,


10 Sebab Kenapa Girls Pakai Tudung

01. sebab dia memang beriman dan ikut suruhan-Nya, lillahita'aala.

02. sebab dia ikut mak dia, family dia sume pakai tudung.

03. sebab dia takut masyarakat/orang kampung kutuk dia

04. sebab dia rambut dia tak cantik. so tudung sbeagai pelindungnya? bila dah rebonding, boleh tanggal balik =p

05. dia tak reti sikat rambut. tudung sebagai fesyen.

06. dia malas nak sikat rambut, so pakai aje la tudung. so kesah ape sama rambut.

07. dia anggap tudung mencantikkan penampilan dia.

08. dah pegi haji beb.. kena pakai 'tudung' sket.. nnti org mengata kita pulak.

09. peraturan bekerja kena pakai tudung. ala.. sabtu ahad xapa kalau xpakai.

10. menunjuk la sket. sbb dia cantik dan dikagumi ramai.

- Galfrenzzz

Bagi aku, mungkin kata-katanya ada yang benar. Mama ajarkan aku bertudung sejak kecil lagi. Namun, apakah aku yang No.1? Atau No.2? Yang mana? Atau aku yang seluruhnya?

Aku cuba tanya hati kecil aku ini, perihal yang manakah aku?
Aku membisu, terkedu, tertanya-tanya siapa aku.

Teringat lagi, Ustaz kata, ada yang bertudung, tetapi seperti tidak berbaju, bertelanjang. Katanya, kerana ada salah pada pemakaiannya, bertutup panjang, namun ketat yang menunjukkan susuk tubuhnya. Macam akukah?

Itu aku, kamu semua bagaimana?

No comments:

Post a Comment