June 30, 2009

Remaja Di Mata Ku

Aku gundah,
Berasa gulana.

Aku berjalan-jalan di kota raya Kuala Lumpur,
Melihat remaja yang muda-muda,
Ada yang cantik, ada yang menawan,
Ada yang hensem, oh aku tertawan.

Di sudut hati kecil ini,
Hati merah ini berbicara,
Akan apa jadi pada mereka semua?
Berasap-asap, membanjiri tepi-tepi jalan.

Ada yang namanya Timah,
Namun lagak gayanya Amerika,
Ada yang namanya Daud,
Namun lagak gayanya Amerika.

Aku tidak heran dengan agama lain,
Itu bukan perihal aku untuk cakap-cakapkan,
Tetapi apabila aku cuba tenung Islamnya mereka,
Apakah mereka sudah lupa?
Bahawasanya Islam itu suci?
Bahawasanya Islam itu ada batasannya?

Lama aku tenung,
Tenung dengan hati kecil ini,
Apakah aku cukup Islamnya?
Apakah aku mendalam pemahamannya?

Sesungguhnya malu mata ini melihat,
Sesungguhnya malu mulut ini bersuara,
Sesungguhnya malu tangan ini bertutur cara,
Sesungguhnya malu akal ini cuba berbicara.

Yang muda itu remaja,
Yang tua itu bukan lagi remaja,
Kerna mereka kan tinggalkan kita,
Dengan amanah dunia,
Dengan amanah manusia.

Hati ini runsing,
Selalu pusing-pusing,
Kemana hala tuju masing-masing?
Kalau negara dan rakyatnya berlagak asing.

Kemanakah?

3 comments:

  1. bagus. mengingatkan kami semua. terima kasih :)

    ReplyDelete
  2. Sama-samalah kita saling mengingatkan. :)

    ReplyDelete
  3. oh my god! thanx for the reminder :(

    hey sarah! u didnt approve me on ur fb yet. i dah add dah td. :)

    ReplyDelete